Paula Larrain: "Bibelen er en kioskbasker"

Bibelen er en ultimativ god historie, alligevel kan det være svært at få kommunikeret den og kirkelige aktiviteter ud. Journalist Paula Larrain giver sit bud på, hvordan kirker nemmere kan blive hørt

Af Lea Braüner Larsen  09-12-2013

Problemet er ikke budskabet eller historien, men at den dels ikke er ny, og at den til hver sin tid skal sættes ind i nutidens referenceramme. Og  det er her, kirken kan have lidt udfordringer.”Bibelen kommer med den bedste sensationelle historie. Det er en ren kioskbasker. Hvornår har man da ellers hørt om en mand, der gik rundt og vakte døde til live, blev korsfæstet for at sige sin mening og derefter opstod fra de døde? Større sensationer fås ikke,” siger journalist og tidligere studievært på DR Paula Larrain. 

Problemet er ikke budskabet eller historien, men at den dels ikke er ny, og at den til hver sin tid skal sættes ind i nutidens referenceramme. Og  det er her, kirken kan have lidt udfordringer.

"Kirken og journalistikken har to modsatrettede interesser. Den ene vil (...) "

Læs resten af artiklen på Bibelselskabet.dk her.


Paula Larrain:

Den gode historie lærer os at 

finde løsninger

Journalister fokuserer på hullerne i osten. Jeg vil fokusere på selve osten, fortæller Paula Larrain om sin jagt på den gode historie. Hun er hovedtaler på Kirkernes Mediedag i Fredericia den 25. januar.

Af Svend Løbner

Kirken vil fortælle den gode historie. Medierne jagter den gode historie. Men de to aktører havner ofte på kollisionskurs, fordi de opfatter den gode historie forskelligt.

Kirken er gearet til at prædike opbyggeligt. Journalister er uddannet til at tænke kritisk. Ikke underligt, at de to går forbi hinanden.

Og derfor skal kirken tage til genmæle, når journalister bliver ensidigt kritiske, og derfor bør journalistikken blive mere konstruktiv, mener journalist, redaktør og tidligere nyhedsvært, Paula Larrain.

Her ser hun ”den gode historie” med kirkens og journalistens øjne.

- For mig personligt er den gode historie en positiv historie. Det er historien om nogen, som (...) 


Læs resten af artiklen her:

I samarbejde med

 

INDTRYK FRA 2013

 

DET SIGER DELTAGERNE

"Fremragende foredrag! Jeg suger til mig af ny viden."
Jan Høj Andersen, kommunikationsmedarbejder i Haderup Menighedsråd


"Mine forventninger blev opfyldt. Vi skal fortsætte med at være åbne, synlige og blive en medievant kirke. Efter 10 år i dansk kirke har jeg lært mig, at vi har verdens bedste budskab. Et initiativ som det i dag er guld værd og inspiration til at turde gå videre."
Frauke Meldgård, webmaster og kontakt til pressen i Herning Kirke


"Der er blevet sat fokus på hvor meget kirken trænger til en gennemgribende "reformering" i sin måde at kommunikere på. Vi må prioritere det og være villige til at bruge penge på kommunikation. Vi har taget mange initiativer allerede og er blevet vant til mediet, men vi skal have flere med, så kirken forbliver relevant."
Eva Wiwe Løbner, sognepræst i Kliplev og med i Kirkernes kommunikationsudvalg i Haderslev Stift