FIND FÆLLES FODSLAG

- Find kerneværdierne, så kan I være rummelige, sagde kommunikationsrådgiver Søs Marie Serup på Kirkernes Mediedag.

Folkekirken er rummelig. Men det er både en styrke og en svaghed at rumme forskellighed. Styrken er, at folkekirken kan rumme mange, men svagheden er, at den så ikke taler med én stemme.
Det sagde kommunikationsrådgiver Søs Marie Serup på Kirkernes Mediedag i Fredericia den 19. januar 2013. Hun gentog, at ”der skal være langt til døren og højt til loftet” i Folkekirken, men at man må beslutte sig for et sæt ensartede kerneværdier.
- Det er vigtigt, at kerneværdierne er de samme – at der ikke bliver rokket ved dem. Har man dem på plads, kan man sagtens lave strømlinet kommunikation, der rummer uenigheder, sagde Søs Marie Serup.
- Og sid ikke ved telefonen og vent på, at den ringer, for så er det nogle andre der sætter dagsordnen. Her skal kirken på banen og sige ”Det, det handler om, er…” Og hvis du ikke kan sige dit budskab i én sætning, vil du sige for meget.

I samarbejde med

 

INDTRYK FRA 2013

 

DET SIGER DELTAGERNE

"Fremragende foredrag! Jeg suger til mig af ny viden."
Jan Høj Andersen, kommunikationsmedarbejder i Haderup Menighedsråd


"Mine forventninger blev opfyldt. Vi skal fortsætte med at være åbne, synlige og blive en medievant kirke. Efter 10 år i dansk kirke har jeg lært mig, at vi har verdens bedste budskab. Et initiativ som det i dag er guld værd og inspiration til at turde gå videre."
Frauke Meldgård, webmaster og kontakt til pressen i Herning Kirke


"Der er blevet sat fokus på hvor meget kirken trænger til en gennemgribende "reformering" i sin måde at kommunikere på. Vi må prioritere det og være villige til at bruge penge på kommunikation. Vi har taget mange initiativer allerede og er blevet vant til mediet, men vi skal have flere med, så kirken forbliver relevant."
Eva Wiwe Løbner, sognepræst i Kliplev og med i Kirkernes kommunikationsudvalg i Haderslev Stift